Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.11.2011 12:30 - Да си отговорим на въпроса „Защо оглупяваме като нация?“ с помоща на икономическа статистика
Автор: peterzashev Категория: Лайфстайл   
Прочетен: 1350 Коментари: 2 Гласове:
4

Последна промяна: 19.08.2012 21:40



Като се вгледаме в живота около нас е лесно да се забалежи, че някак си има едно известно, общо изпростяване? Въпроса не е само в прекомерното увлечение към чалга или че „звездите“ в България са бандити, футболисти (за съжаление звездност не на терена, а в заведенията) и телевизионни говорителки. Усещането е и в начина на списване на вестници, стилът и маниер на тв водещи, че дори и в общуването между хората.

Моята теза е, че основната причини са две: а) падане на моралната летва поради обедняването на нацията през последните 20 години и б) системното отсъствие на адекватни разходи за образование, наука и култура. Предлагам да се съсредоточим върху второто.

Според Евростат през 2008 България харчи за изследвания и разработки като % от БВП 4 пъти по-малко от средното за 27 страни членки на ЕС. В 7 милионна България има 20 097 души занимаващи се с научни изследвания и разработки, докато в 1,3 милионна Естония те са 9621, в 3,5 милионна Литва те са 18 598, а в 5,5 милионна Словакия те са 23 641.

Ако вземем разходите за обществени и частни образователни институций то в България в разчет за един учащ се сумата е 2840 евро на година (взимайки под внимание покупателната способност) докато в същите Естония и Литва са 4226, 3523. За сравнение за една от по-бедните западноевропейски страни, Португалия, цифрата е 4979 евро. През 2009 в България има 18 000 учители и (ВУЗ) преподаватели докато в 5 пъти по-малката Естония та са 8609, в Литва 12 223 и в Словакия 11 127 (Евростат).

С такива разходи за наука и образование не удчудващо в докладът за глобалната конкурентоспособност на икономиките на Световния Икономически Форум за 2011-2012 по качество на образователната система България се нарежда на 101 място от 142 страни /като по-назад от страните от ЕС са само Гърция и Словакия/, а по качество на средното и висшето образование и обучение заема 70 място и е на последно място от страните от ЕС. България е на едно от последните места в света /127-мо място от 142 страни/ по задържане и привличане на талантливи хора (СИФ).

С малки разходи за образование и наука и намаляващ брой както на преподаватели и научни работници така и талантливи хора не е учудващо, че разходите на домакинство за култура през 2005 (последната за която има данни) показват че едно Българско семейство харчи 2% от дохода си за култура докато в Полша цифрата е малко над 4% и в Чехия цели 5% (Евростат).

Най-унизителното в тази картина е, че причината не е в елементарна липса на пари от страна на бюджета, а в начина по който се харчат! Докато харчим 4 пъти по-малко от средното за ЕС за изследвания и научни разработки, успяваме да сме на 2 място в ЕС по военни разходи като % от БВП (SIPRI Military Expenditure Database, 2010). Преди нас е само такова икономическо чудо като...Гърция!!! 7 милионна България има армия от 32445 души. 9 милионна и много по-богата Швеция има 16 958 души, а 10 милионна Чехия 24 18 души. Имаме повече танкове от страни като Испания или Великобритания (Defence Analytical Services Agency, 2011). Повече БТР и нападателни хеликоптери от Холандия. България е на 4 място в ЕС по количество притежавани артилерийски единици. Кому е нужно всичко това? И какво оправдава разходите по поддържането му? Същата е и картината с полицията. Докато през 2008 7 милионна България има 33 800 полицаи то 5,5 милионна Словакия успява да се справи с 14 059, а 5 милионна Финландия има 8 191.

Т.е. оглупяването ни не е свързано с мистериозен ген или злокобна орисия нависнала над страната. То е закономерен факт и последствие от политиката на цяла серия правителства от последните 20 години. Политика в резултат на която малкото ни пари (освен че се крадат) се харчат неразумно и нерационално. Едно от тъжните последствия е оглупяването ни.

Добрата новина, че процеса е обратим! Едната съставка за успех е пренасочване на бюджетни средства. Или грубо казано по-малко танкове и повече разходи за образование, наука и култура. Втората съставка е задължителната реформа и внасяне на повече конкуренция в образованието и науката. Или да има гаранций, че повечето пари ще достигнат до тези които наистина могат и показват резултати, били те учители, университети, преподаватели, изследователи и т.н.




Гласувай:
4
0



1. boristodorov56 - Трудно е да се каже, че процеса е обратим...
29.11.2011 13:03
Изпростяването е продължение на започнатото от времето на соца, когато Партията определяше кое лошо и кое добро; кой е добър и лош; какво може и какво не и т.н. - все в този дух - за да стигнем до основната максима на комун.онанизмата - целта оправдава средствата. Този девиз, лозунг, призив и тезис за действие лиши човешкият индивид от морални скрупули и го направи стадно животно, което не може да се ориентира, ако няма тояга или морков.
Това е то следствието от комун.онанизмата - нищетата в живота на българите не е от вчера, а само следствие на нещо отдавна посято в националния ни манталитет.
цитирай
2. peterzashev - Трудно е да се каже, че процеса е обратим...
11.02.2012 15:22
Здравейте г-н Тодоров! Благодаря Ви за мнението и се извинявам за забавения отговор. Аз все пак оставам оптимист. Държави като Чехия или Естония имаха също социалистическо, дори съветско минало. Въпреки това и двете могат да се похвалят с добри резултати. Щом те могат, можем и ние. Стига да си определим правилно приоритетите!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: peterzashev
Категория: Политика
Прочетен: 98620
Постинги: 30
Коментари: 161
Гласове: 38
Архив
Календар
«  Юли, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031